Van Criminologiestudent naar programmasecretaris binnen de aanpak van ondermijning op Schiphol
Hoe zorgen we ervoor dat Schiphol met haar 65.000 Schipholpashouders weerbaarder wordt en blijft tegen ondermijnende criminaliteit? Met dit – enorme complexe en ontzettende interessante vraagstuk – houd ik mij samen met mijn team dagelijks bezig. Ik ben Robine Ravesloot, werkzaam bij Sterke Luchthaven (ook wel bekend als Programma Aanpak Ondermijning Schiphol). In deze blog zal ik je in een vogelvlucht meenemen in mijn loopbaan als Criminoloog en zal ik wat meer vertellen over mijn huidige baan.
Van de bachelor Algemene Sociale wetenschappen naar een master Criminologie
In 2016 startte ik met de bachelor Algemene Sociale Wetenschappen (ASW) aan de UvA: een handige keuze, want na een tussenjaar gehad te hebben, wist ik nog steeds niet zo goed welke richting ik op wilde (en dat is ook best lastig als je 18 bent). Deze studie is breed georiënteerd, waarbij diverse sociale wetenschappen aan bod komen in jaar één. Door overal van te ‘proeven’, kwam ik erachter dat mijn interesse o.a. lag bij (jeugd)criminaliteit. In 2020 studeerde ik af: ik had een bachelor diploma ASW, een minor orthopedagogiek én criminologie op zak. In de coronaperiode volgde ik de master Criminologie en Veiligheidsbeleid in Leiden, waarvan ik het diploma in 2021 mocht ontvangen. Destijds had ik nooit gedacht dat ik in de toekomst bij zo'n interessant programma – mijn huidige baan - zou gaan werken. Zelfs het zoeken naar een stageplek voor het schrijven van de afstudeerscriptie liep stroef, want zelfs daar zochten ze al ervaring en specifieke kennis. “Hoe moest ik dan überhaupt een baan vinden?”, spookte het door mijn hoofd. Ik had er – en ik weet zeker meerdere studenten/net afgestudeerden met mij – vrij veel stress van. Ik zal in het kort proberen te vertellen hoe ik uiteindelijk toch op mijn huidige plek ben beland en wat ik nu doe. Ook geef ik een aantal tips mee.
De eerste baan na de studie
Nadat je bent afgestudeerd, wil je natuurlijk graag een relevante baan binnen het Criminologisch werkveld (of na een mooie wereldreis, dat kan ook!). Maar waar te beginnen? Ondermijning staat nu hoog op de politieke agenda, dus er zijn veel banen te vinden binnen dit thema. Zelf merkte ik dat het erg lastig was om met weinig (relevante) werkervaring iets passends te vinden. Daarbij speelde mee dat de arbeidsmarkt in 2021 nog iets minder gunstig was dan nu. Toch had ik al gauw een hele mooie eerste baan gevonden. Begin juli 2021 studeerde ik af, 1 augustus werkte ik als projectmedewerker bij Project Maritieme Smokkel (binnen Noord-Holland Samen Veilig). Kortgezegd richt dit project zich op de aanpak van ondermijnende criminaliteit in Noord-Hollandse jachthavens, binnen de visserijsector en de vastgoedmarkt.
Via-via rolde ik hierin: toen ik een afstudeerstage zocht en hierover contact had met iemand bij de politie, was er op dat moment geen plek. Maanden later - ik liep onderhand al stage bij Dienst Justitiële Inrichtingen - kreeg ik een mail met de vraag of ik nog op zoek was. Er was namelijk ergens een stageplek! Ik ging op gesprek (digitaal i.v.m. corona) en er rolde i.p.v. een (voor mij tweede) stage, een betaalde (tijdelijke) baan uit! Ik ben nog steeds erg dankbaar voor deze kans. Mijn tip voor het vinden van een (eerste) baan is dus: vraag zo breed mogelijk in je netwerk naar mogelijke stages/banen. Wie weet dat zo'n verzoek bij de juiste persoon blijft hangen waardoor je later alsnog wordt benaderd!
Na een aantal maanden nam ik de functie van projectsecretaris op mij. Geen dag was hetzelfde: de ene dag ontwierp ik samen met een tekenaar een folder over ondermijning in jachthavens, de andere dag stond ik zelf op de set van een ondermijningsfilm die we ontwikkelden, de volgende dag was ik vergaderingen aan het notuleren of dacht ik mee over het opwerpen van barrières tegen ondermijning in de vastgoedsector. Super leerzaam, zowel voor je algemene vaardigheden als voor je inhoudelijke kennis.
Sterke Luchthaven
Aan het project kwam een einde in december 2022, maar mijn oog was intussen al een tijdje gevallen op Programma Aanpak Ondermijning Schiphol, beter bekend als ‘Sterke Luchthaven’. Toen er een vacature vrij kwam binnen het programmateam, solliciteerde ik direct en gelukkig werd ik aangenomen! De tip die ik hierbij wil meegeven voor het vinden van een nieuwe baan is: maak gebruik van je netwerk binnen jouw organisatie! Kijk om je heen en praat ook eens met collega’s over wat zij nou eigenlijk doen. Wie weet komt er iets geweldigs op je pad.
Binnen Sterke Luchthaven werkt een kernteam sinds enkele jaren samen met verschillende publieke en private partijen (o.a. Schiphol Group, KLM, Douane, KMar, OM, RIEC, gemeente Haarlemmermeer en FIOD) om ondermijnende criminaliteit op en rond Schiphol tegen te gaan. Schiphol is als belangrijkste internationale luchthaven van ons land helaas ook een aantrekkelijk doelwit voor (internationaal) georganiseerde criminaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de smokkel van verdovende middelden naar en uit Nederland. Deze criminele activiteiten kunnen leiden tot verstoring van de bedrijfsvoering en legale (infra)structuren, reputatieschade en risico’s voor de veiligheid en integriteit van medewerkers en bedrijven.
De aanpak van ondermijning op de luchthaven kent drie hoofdprioriteiten: locatiegerichte aanpak, branchegerichte aanpak, en integriteit pashouders. De circa 65.000 pashouders zijn de doelgroep waar de aanpak zich op richt. Het belangrijkst is dat Schiphol weerbaar is tegen georganiseerde criminaliteit, maar dit begint natuurlijk bij de medewerkers zelf! Het is daarom belangrijk dat medewerkers op de luchthaven, of het nou binnen de catering, de schoonmaak, de bagagekelder, vliegtuigonderhoud etc. is, aware zijn van het fenomeen ondermijning. Onze aanpak en het platform www.sterkeluchthaven.nl helpt medewerkers op Schiphol aan informatie over ondermijning, maakt hen bewust over hun mogelijk kwetsbare positie op de luchthaven, en biedt tools om mogelijke misstanden te herkennen en te melden. Dit is slechts een gedeelte van wat wij doen op de luchthaven maar enorm belangrijk.
Ik vind mijn huidige functie erg interessant en leuk, o.a. omdat ik werk binnen een vrij klein en hecht team binnen een groot publiek privaat netwerk. Bovendien is het samenwerken met de verschillende partners erg leuk en interessant; je leert veel van de verschillende organisaties. Natuurlijk kan het werk binnen de context van Schiphol weleens lastig zijn: je hebt immers te maken met een politiek gevoelige omgeving, waarbij veel verschillende belangen spelen. Dit kan weleens voor vertraging of complexiteit zorgen, maar dat hoort er nou eenmaal bij en dit maakt het ook uitdagend!
In mijn blog heb ik al twee van mijn belangrijkste tips meegegeven voor het vinden van een (eerste) baan. Ik weet dat vooral het vinden van een eerste ‘echte’ baan na de studie erg lastig kan zijn en de moed je echt in de schoenen kan zakken, maar heel cliché: geef niet op! Ook jij gaat een leuke, relevante baan binnen jouw vakgebied vinden. Durf vooral actief om je heen te vragen en gun jezelf hiervoor ook de tijd.